Campus A58 – distributiecentrum te Roosendaal
stripesarchitects is een architectenbureau+. Voor architectuur, kennis en advies. bekijk Campus A58 distributiecentrum Roosendaal.
logistiek, distributiecentrum, distributiegebouw, Campus A58, Roosendaal, Majoppeveld, Borchwerf, stripesarchitects, architecten, stripes, strijp-s, eindhoven, ravenstein, oss, architectenbureau, architects, duurzaam, breeam, architectuur, kennis, advies, zorg, zorgsector, zorghuisvesting, herbestemming, renovatie, wonen, woningbouw, volkshuisvesting, samenwerking
1964
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1964,bridge-core-3.0.8,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-3432

Campus A58 – distributiecentrum te Roosendaal

Campus A58 distributiecentrum te Roosendaal

distributiecentrum ca. 115.000 m²

opdrachtgever: Logistics Capital Partners

oplevering: 2023

architect: Marc Bell

 

categorie

Logistiek

Campus A58 is een belangrijk logistiek centrum dat zal worden gerealiseerd op het voormalige terrein van Philips Lighting op industrieterrein Majoppeveld-Noord te Roosendaal. De locatie heeft snelle, directe verbindingen met snelwegen A17 en A58.

 

De sloop van de bestaande Philips gebouwen en sanering van het terrein is inmiddels in volle gang. Als herinnering aan het verleden zal de in het beeld zo markante schoorsteen als enige worden gespaard en in de nieuwe opzet een eigen plek krijgen.

 

Campus A58 bestaat uit 10 units in grootte variërend van 9.450 tot 13.000 m² warehouse met 1.360 tot 1.650 m² office space op de mezzanine. Totaal ca. 115.000 m² warehouse en ca. 15.000 m² offices. De units zijn verdeeld over 2 gebouwen.

Er zijn 157 docks en 10 GLD’s. De standaard vrije hoogte bedraagt 12,5 m¹.

Het geheel zal duurzaam worden gerealiseerd conform de standaard van BREEAM met label ‘Very Good’.

 

De manouvreerruimte tussen de gebouwen bedraagt 60 m¹, te weten 2x een laadkuil van 24 m¹ en een weg van 12 m¹ breed. Aan het einde van deze centrale weg zal in het midden van de keerlus de oude schoorsteen worden herplaatst.

Op het terrein zullen 116 parkeerplaatsen voor vrachtauto’s worden aangelegd en 320 parkeerplaatsen voor personenauto’s zo veel mogelijk bij de entree’s van de gebouwen.

In tegenstelling tot de verkeersstromen in het verleden zal het vrachtverkeer zo veel mogelijk worden geweerd uit de aangrenzende woonbuurt. Het vrachtverkeer krijgt een toegang aan de oostzijde van het terrein via de Jan Frederik Vlekkestraat. De nog aanwezige toegang tot het terrein aan de zuidzijde, aan de Bredaseweg, zal worden gebruikt als toegang voor het overige verkeer. De toegangen aan de Zwaanhoefstraat vervallen.

De compositie van de voorgevels (de zijde van de loading docks, entree’s en kantoren) bestaat uit een plint van geïsoleerde betonnen sandwichpanelen, waarin o.a. alle loading-docks zijn opgenomen, een terugliggende vlakke donkergrijze strook met daarboven afwisselend donkergrijze metalen golfbeplating ter plaatse van de kantoren en trapeziumvormige aluminiumkleurige beplating ertussen. Kozijnen zijn opgenomen in verticale snedes. Ter plaatse van de kantoren breder en dichter bij elkaar dan bij de mezzanines.

De overige zijden zijn opgebouwd conform de ‘standaard’ gevelopbouw van de opdrachtgever: onder een betonnen plint met daarboven gekleurde stroken variërend van donkerblauw (onder) tot lichtblauw (boven) met daartussen lichtgrijs, waardoor het gebouw naar boven toe optisch steeds lichter wordt.

 

De straat die Campus A58 scheidt van de aangrenzende woonbuurt, de Zwaanhoefstraat, zal opnieuw worden ingericht in samenspraak met de buurtbewoners. Op die manier zal de groene buffer tussen beiden worden versterkt.

bekijk onze projecten in de categorie ‘logistiek’: